söndag 22 november 2015

Zackarias "Vi andra står i alla fall för våra åsikter"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Zackarias Johansson, från Psykbryt, hur tyckte du punkåret 2015 var?
- Överlag tycker jag nog att det varit som det alltid varit; vissa grejer är bra, vissa är dåliga. Jag är väl inte mycket till punkrockare på den fronten. Den sista halvan av mitt år har varit helt jävla vidrigt av personliga skäl, så jag har inte så bra koll på saker utanför det.

Vilka skivor var bäst?
- Det pinsamma sanningen är att jag har dålig koll på skivor. Det mest spännande inom punk för min del är väl att jag upptäckt Bishops Greens första platta, den med sex låtar. Jag är väl sist på bollen i den saken, men satan vad bra den är. Annars har jag hört snuttar av grejer jag tyckt var bra, nån låt med Vanvett och nåt med Mordhundarna. Jag var på Vagina Dentatas release, och även om det inte direkt är min musik var jag impad av deras avantgarde-grej, som är ganska ovanlig i dagens punkscen.

Vilka gig var roligast?
- PSK var jävligt kul, men bäst var nog att avsluta Tyrolenpunk. Det var ett sjuhelvetes gig, bra publik och bra arrangemang. Jag har ju aldrig varit på annat än endagsfestivaler i mitt liv på grund av kass ekonomi, så det var spejsat att uppleva camping och allt det andra.

Vad var sämst?
- Jag har svårt för gråzonstramset som börjat dyka upp inom vissa delar av punkscenen. ”Vi är opolitiska, men vi hatar vänstern”. Visst, det låter ju fasligt opolitiskt. Vi andra står iallafall för våra åsikter istället för att använda ”opolitisk” som en ursäkt för att få digga naziband och andra clowner. Visst finns det band som faktiskt är opolitiska, men det är jävligt få.

Vad ser du fram emot 2016?
- Det blir kul att få nya EPn släppt i december så vi kan dra ut och spela de nya låtarna, sen ska vi väl göra en ny fullängdare vilket förhoppningsvis blir jävligt kul. Annars hoppas jag på att få återvända till Tyrolenpunken och få lite ordning i kaoset.

Foto: Anders Persson

Inga kommentarer: