söndag 22 november 2015

Robban "Det har kommit sjukt många bra skivor i år"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Robban Becirovic, Close-Up, hur tyckte du punkåret 2015 var?
Hur tycker du punkåret 2015 var?
– Otroligt bra. Det har kommit sjukt många bra skivor under året, både med kompisar från förr och nya förmågor. Kul!

Vilka skivor var bäst?
Millencolin ”True brew”
Riwen ”The cold”
De Lyckliga Kompisarna ”Bara tiden är ny”
Atlas Losing Grip ”Currents”
Paranoid ”Satyagraha
Anatomi 71 ”Distansen tilltar”
Charta 77 ”Salt”
Matriarkatet ”Antiklimax”
Fredag den 13e ”Domedagar”

Vilka gig var roligast?
– Close-Up Båten med Dia Psalma, Strebers, De Lyckliga Kompisarna, Asta Kask, Totalt Jävla Mörker, Vånna Inget, Hårda Tider, Stilett, Adam Nilsson & Insatsstyrkan, Lastkaj 14 och Den Sista Resan såklart. Kanonbra spelningar med kanonbra band och en kanonbra publik. Det var obeskrivligt kul. Efterfesten med Charta 77 inte att förglömma. Har inte sett Charta 77 sedan giget på Nalen med Asta Kask för hundra år sedan och det var kul att notera att bandet faktiskt är bättre live idag än back in the days.

Vad var sämst?
– Att jag som småbarnspappa inte hinner se lika många konserter som förr om åren. Tråkigast var att missa Bad Religions dubbelspelningar i somras, med ett åttiotalsset ena kvällen och ett nittiotalsset andra kvällen. Å andra sidan åkte jag och min fyraåriga dotter runt i Albanien och Montenegro just då och det var en helt fantastisk resa, så jag ska väl inte klaga egentligen.

Vad ser du fram emot 2016?
– De blev för några dagar sedan klart med West Coast Riot på Trädgår’n i Göteborg, så just nu peppar jag på att få se Riwen live för första gången. Annars ser jag fram emot Close-Up Båten i mars, med bland annat Turbonegro. Jag håller just nu på att styra med efterfesten på Debaser Strand, som även blir en officiell Turbojugendfest. Lär bli en galen helg.

Inga kommentarer: