torsdag 19 november 2015

Patrik "En bra punk-podcast - ett Ny Våg i modern tappning"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Patrik Södling, före detta fanzineredaktör, vad tyckte du var bäst 2015?
- Den aldrig sinande strömmen av nya band, vilket inte minst dina Turist i Tillvaron-samlingar visat de senaste åren. Det i kombination med ett hälsosamt gigklimat gör att punken mår bra och spirar. Kul också att så många av dessa band vill säga något med sina texter, engagemanget lyser klart. De pigga och informativa Facebook-grupperna Jag minns min punk och Jag minns min oi! Sist och inte minst Marching On: alltid lovvärt när någon startar ett klassiskt gammalt pappersfanzine, och när det sedan är både idérikt och bra skrivet värmer det ett gammalt fanzinemakarhjärta.

Vad var sämst?
- Min ungdoms punk börjar bli gammal och det var ledsamt att se bland andra Tony van Frater, Guld-Lars och Dickie Hammond gå bort, samtidigt som Dr Know och Micky Fitz kämpar mot cancern. Näst sämst skulle då vara pajkastningen mellan FB-grupperna ovan (endast tröttsamt).

Vilka skivor var bäst? 
- Utan inbördes ordning Prins Carl "Wake up", Besserbitch "Gråzon", Glidslem "Mitt hjärta går i kras", Peking Punk "Metropolis brinner" samt Matriarkatet "Antiklimax".

Vad ser du fram emot 2016?
- Att fler börjar återutge gamla klassiker på vinyl, så att inflationen på punkvinyl dämpas lite. De största samlarna kommer alltid vilja ha originalpressar, men övriga ska kunna plocka upp schyssta punkplattor för det priset de en gång var avsedda att kosta! Fler förhoppningar är det skulle dyka upp någon bra punk-podcast. Ett Ny Våg i modern tappning, om du så vill.

Inga kommentarer: