måndag 23 november 2015

Mattias "Punk ska ses live"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Mattias Jansson, från bland annat PSK och Club Peking, hur tyckte du punkåret 2015 var?
- Punken lever och frodas i Sverige och man har nu blivit van med att det finns ett stort utbud att välja på och det är givetvis mycket trevligt.  Skivor släpps på löpande band, klubbar levererar gig och festivalerna har blivit fler. Nu gäller det bara att vi alla sluter upp för att ta till vara på det och ser till så allt kan fortsätta att frodas!

Vilka skivor var bäst?
- Bishops Green släppte ”A Chance to Change” som jag vill påstå är min absoluta favorit från det gångna året. Den grävdes att lyssna in sig lite mer på än de tidigare skivorna, men satan så bra den är.  Andra trevliga släpp är sjuorna från Last Crusade, Lost Warning och Agent Bulldogg/Close Shave. Årets samling är utan tvekan Chaos in Sweden 2.

Vilka gig var roligast?
- Jag svarade på lite frågor till Punk och Oi! bloggen där jag nämnde tre gig, nämligen Bad Manners i Badalona, Champions Inc i Las Vegas och Last Resort i Oslo. Därför väljer jag här att nämna de gig som jag uppskattade mest i Sverige under 2015.
*Pretty Shitty Kjell. Det är väl lätt att bli partisk och att slå sig för bröstet, men jag tycker att vi återigen fick till ett lysande arrangemang med en utmärkt line-up. Toy Dolls var magiskt!
*Malmö bjuder som vanligt på mycket trevliga spelningar. Rixie + Urban Savage-giget var en riktig höjdare med mycket folk, bra drag på banden och en publik som skapade kaos. Precis som man vill ha det. Att det gick att köpa pizza i lokalen vägg i vägg var ju inte heller fel…
*Dom unga killarna i det brittiska bandet The Antiseptics besökte Club Peking i våras och bjöd på ett hejdundrande framträdande. En mycket lyckad kväll där även Projekt 9 och John Chopper Harris lirade.
*Tvådagarsfestivalen i Karlskrona var en av årets bästa helger.  Att all dricka i baren tog slut redan vid 22.00 på lördagen var väl dock ett litet minus i protokollet.
Fotbollssupportrar säger ofta att fotboll skall ses live, man kan lätt säga att det gäller även punken - den skall ses live!

Vad var sämst?
- Alla internetkrigare, lägg ner och lägg av. Det ska alltid vara ett hetsande hit och dit om fel och rätt, sluta tryck ner i folks halsar vad man skall tycka eller inte tycka. Båda sidor suger lika mycket kuk.

Vad ser du fram emot 2016?
*Att få läsa fler nummer av fanzinet ”Marching On”, papperszine slår internet på alla sätt.
*Att vi återigen fått till en riktigt fin line-up på PSK som vi även kryddar med en riktigt grym förfest. Det blir punk i dagarna tre som inte någon borde missa.
*Att vi i Club Peking äntligen börjat planera lite långsiktigt och med det menas att vi reda nu bokat in tre gig som skall ske under 2016.
* I övrigt så ser jag fram emot ytterligare ett år med att besöka klubbar och festivaler land och rike runt, jag hoppas vi ses i vimlet!

Inga kommentarer: