tisdag 17 november 2015

Linnea "En sådan där kaotisk spelning - pissregn, utomhus, förvirring"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Linnea Snäll, från Glidslem, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Jag tycker att det har det varit sådär, själv har jag varit ovanligt kass på att gå på spelningar och det material jag förväntat mig mycket av, särskilt av två specifika band, blev jag besviken på. Bestämmer mig för att vara så trevlig att jag inte nämner några namn. Så inget vidare punkår för mig, tyvärr! Däremot är det roligt att se fler och fler band som inte endast består av män. I övrigt ligger jag lite efter i lyssnandet, Matriarkatet har dock lyckats komma in i hjärtat!

Vilka gig var roligast?
- Tylösandspunken i somras, där vi själva spelade. En sån där kaotisk spelning - pissregn, utomhus, för få parasoll för att täcka instrumenten på scen, ingenstans att ta skydd från vädret och bara allmän förvirring. Ändå blev det så jävla bra. Fantastisk publik som stod och trängdes i spöregnet, peppade som tusan. Arrangörerna verkade tycka att vi var lite diviga för att vår gitarrist Elin inte ville ta ut sin Gibson SG i regnet och fick låna en billig gura av ett annat band. Själva tyckte vi det var ganska rimligt, men vi borde kanske bli mer punkiga och spela på skräpgitarrer.  Men det var ett sånt gig där det i slutändan ändå var värt allt. Blir gärna ett återbesök!

Vilka skivor var bäst?
- Matriarkatets "Antiklimax" var grym! Jag gillade även Västerbrons singel "Död för mig," även om den tyvärr är lite sönderlyssnad nu.

Vad var sämst?
- Lokala Tub42 på Tivoli i Helsingborg. Nån form av punk n roll, ett sånt band som splittrades lika fort som dom uppstod. I efterhand tycker jag dock dom var lite charmiga. Men på spelningen tyckte jag det var rent jävla skit, det lät dåligt och jag förstod inte humorn i deras utstyrslar och attityd, rosa cowboyhattar till exempel. Kanske var jag på dåligt humör bara. Men jag tror faktiskt att det var ganska kass, även annars.


Vad ser du fram emot 2016?
- Spelning i Malmö i början av januari, där bland annat Slöa Knivar, D-takters och vi själva ska spela. Intäkterna går till personerna som blev dömda efter motdemonstrationen i Limhamn, bra initiativ och grym lineup! Vi i Glidslem ska försöka att hålla oss i studion så mycket som möjligt och faktiskt få ut en platta, vi har redan smygstartat med en låt som blev himla bra. Jag ska försöka gå på fler gig också, har dock den typen av ekonomi där månadsbudgeten blir väldigt ansträngd av att åka till Malmö för nästan 200 spänn. Sedan får vi se vad året bjuder på, men jag har en good feeling. Både ur en självcentrerad/slemmig synvinkel samt vad de andra i punkscenen kommer bjuda på!

Foto: Lena Andersson

Inga kommentarer: