onsdag 18 november 2015

Kajsa "Punklivet i Helsingborg är ruttnare än Jimmys rövhål"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Kajsa Wikman, från Lyckliga Idioter, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Spontant känns det som att det varit svinkasst. Men sen när jag tänker efter så är det nog bara för att vi repat så jävla dåligt med bandet. För konserterna i år har ju varit outstanding. Trots pausen Lyckliga Idioter hade i början av året har vi haft de fetaste och roligaste spelningarna någonsin, som förband till band och personer vi aldrig ens trodde vi skulle komma i närheten av.  Och releasefesten för den nya skivan som släpptes i maj blev riktigt bra! Det var röj och svett och immiga rutor och del hembrända skivor sålda. Och lite andra punkspelningar har det blivit också. Okej, det kanske inte var så illa ändå.

Vilka skivor var bäst?
- Jag har varit dålig på att följa upp nya punksläpp i år men Charta 77:s och DLK:s var ju svårt att missa. Sen har jag peppat NoFx-frontare Mikes egen musikal som släppts i år, men den har varit i princip omöjlig att få tag på från Sverige. Den kanske inte ens spelades in på dvd…

Vilka gig var roligast?
-Releasefesten, och förbandsspelningarna till Dia Psalma, Sista Sekunden och Johan Johansson. De gigen var så sjukt roliga eftersom att jag, trots pressen, ändå kände att vi kunde slappna av på scenen och bara ha kul. Och sen efteråt var det bara att ta det lugnt och njuta av svinbra band och fundera över hur i helvete vi hamnade där.
- På Bråvalla spelade ju KSMB och jag var där. Kände mig så starstruck att jag nästan skäms. Lite så var det ju när vi förbandade för Johan Johansson också. Tårarna var inte långt borta. Fan, hoppas inte att han läser detta, jag som kämpat så för att framstå som åtminstone lite cool över detta.
- Två krig har jag fått chansen att se hela två gånger också! Dem hoppas jag det går bra för i fortsättningen. Strebers i Malmö och Västerbron i Helsingborg var riktigt bra med! Västerbrons låt ”Påminn mig” är förjävla bra.
- I december ser jag fram emot att se DLK också givetvis.

Vad var sämst?
- Sämst är nog att vi repat dåligt och haft så lite nytt på g. Men det har varit mycket runtom kring så det har inte varit något att göra så mycket åt tyvärr. Punklivet i Helsingborg är ju ruttnare än Jimmys rövhål också, men så har det ju alltid varit så det är ingen nyhet.

Vad ser du fram emot 2016?
- Att spela med Asta Kask på Babel ska bli kul! Jag hoppas på att kunna ta del av Malmös punkliv lite mer också. Det finns mycket bra där som jag inte har en aning om. Än.

Inga kommentarer: