söndag 15 november 2015

Ia "Jag har sett mängder av band jag inte hört talas om tidigare"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Ia Hammar, som bland mycket är admin för populära Facebooksidan Jag minns min punk,  hur tycker du punkåret 2015 var?






- Fantastiskt! Här i Stockholm finns det tusen arrangörer som ordnar spelningar med nya och gamla band. Finns något att gå på varje vecka, det svåraste är att välja. Jag har sett mängder av band jag aldrig hört talas om innan. Kul att upptäcka nytt! Facebook har gjort det lätt att hitta konserter och gamla (och nya) kompisar. Jag har återupptäckt hur kul det är att åka runt i landet på spelningar. Det händer ju mycket i andra städer också! Som Tyrolenpunk i Alvesta  i somras  till exempel. Underbart ställe där tiden stått stilla, invaderas av hundratals punx från hela landet. Som en klassåterträff, fast bra. De vilar 2016 men hoppas få åka dit igen 2017.

Vilka skivor var bäst?
- Jag köper  mer skivor än jag har hinner lyssna på så jag har lite dålig koll där men två jag lyssnar mycket på nu är Fredag den 13e "Domedagar" och Frank Carter & the Rattlesnakes "Blossom"

Vilka gig var roligast?
- Finns alltför många att välja på men några höjdpunkter:
* Att se mitt gamla favoritband från 80-talet T.S.T på Gruvpunken i Norberg i augusti var självklart en upplevelse! Att de var bättre och nyktrare än någonsin var en bonus. Att jag sen fick se dem igen i Västerås i september var ytterligare en bonus. Kan man hoppas på en tredje gång?
* Punx 44 på Cyklopen i juni var en grym helg. Ursut, Fredag den 13e, Livstid (NO), Kylmä Sota (FI) och ett knippe till kanonbra band under två dagar. Schysst väder, trevligt häng och bra stämning.
* Cross Stitched Eyes på Klubb Dead Rhythm/Nalen. Ett gammalt band som jag aldrig sett innan och som nu gjorde sin sista spelning i Sverige. Synd att det var så lite folk där men de gjorde en kanonspelning trots det (det gjorde även kvällens första band Alaric, där sångaren i CSE trummade)
* Radio Birdman på Strand. Jag hade inte tänkt gå på den spelningen för jag tänkte att de troligen var trötta och gubbiga men halkade in på ett bananskal och ack så fel jag hade! Jag har nog aldrig sett ett så taggat, tajt och rockande gäng i 60-årsåldern.
* Jesse Malin på Stacken. Jag hade ingen direkt koll på honom och tyckte han lät lite tam när jag lyssnade på Spotify men folk intygade att han var sevärd och jag tänkte att några gamla punktakter kanske satt i även om han är mer åt singer-songwriterhållet nu. Hade fullt band med sig och det blev en svettig kväll i källaren. Vilken energi, spelglädje, scennärvaro och kärlek till musiken! Snacka om att kunna ta en publik.
* KNÆGT på Gula villan härom veckan. Fy satan vilket liveband de är!

Vad var sämst?
- Ett i-landsproblem i Stokholm är att det ofta finns två, tre gig man vill gå på en lördag. Kan vara att jag har hyfsad bred smak? Synd för arrangörerna men jag hoppas publiken räcker åt alla. Jag brukar välja det jag har minst chans att få se igen.
- Band som gnäller på publiken och dissar de som inte moshar. Man kan uppleva band på olika sätt och vi har ju ändå kommit dit och betalat för att se dem.

Vad ser du fram emot 2016?
- Jag hoppas på fortsatt bra musikklimat  så jag kan fortsätta gå på spelningar flera dagar i veckan. En STOR eloge till alla DIY-arrangörer som kämpar och sliter och får oförtjänt gnäll emellanåt. Ni är guld värda! Och så hoppas jag få se Avskum och T.S.T på en scen igen.


Foto: Jimmy Sjöstrand

Inga kommentarer: