måndag 16 november 2015

Emmy "Suveränt att fler bokar mer jämställt - det är ju faktiskt inte så svårt"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Emmy Lidgren, från Matriarkatet, hur tycker du punkåret 2015 var?
- Jag tycker det har varit fantastiskt, det känns som det har arrangerats grymma spelningar varje vecka både med gamla favoritband och där man också fått upptäcka nya. Sen tycker jag det är superbra att så många festivaler och klubbar börjat använda hjärnan och boka mer jämställt, det är ju faktiskt inte så svårt (!!!) Mer sådant tack.

Vilka skivor var bäst?
- Får man säga sin egen? Hehe, nämen… Det blir svårt att välja, det finns så många bra släpp. För att nämna några så tyckte jag mycket om Refused nya skiva, många bra låtar och viktiga texter, väldigt roligt att de släppte nytt äntligen! Något jag börjat lyssna på mer på senaste har varit God Mothers senaste skiva ”Maktbehov” som de släppte tidigare i år, också där bra budskap i texterna och energin i låtarna. Sen har jag precis börjat lyssna på Könsförrädares nya, den får man absolut inte missa heller!

Vilka gig var roligast?
- Även där många, mycket bra spelningar runt om i Sverige har jag fått se. De bästa har nog varit på Debaser Strand faktiskt. Jag har fått se Mattias Alkberg & Södra Sverige, Vånna Inget (för första gången!) Väldigt bra kvällar. Sen att Matriarkatets releasefest på Pet Sounds Bar blev lyckad och att vi fick ha bästa KlartgrabbenskahaenEPAmedsilvertejjpochUffe som support under kvällen. Bäst! Till sist ett beslut som jag är glad över att jag gjorde 2015. Då jag hastigast bokade flygbiljett till Umeå i början av året för att kolla in ”Last mosh for Charlie” en kväll med massa lokalband som Fru Dörr, Trots, Epidemics med flera, där DS-13 avslutade kvällen. Det sjukaste bästa röjet jag sett.

Vad var sämst?
- Inte så mycket faktiskt i musikväg. Personligen att vi blev utslängda ifrån vår replokal i våras då vi precis kommit iordning där, det tog väldigt mycket på krafterna i bandet speciellt när vår skiva redan var försenad från tryckeriet och man bara var allmänt less! Men nu har ju allt det löst sig så nu är man bara glad.

Vad ser du fram emot 2016?

- Just nu West Coast Riot i Göteborg i februari! Men det kommer nog att dyka upp mycket andra bra gig och skivor, så det längtar jag mycket efter.

Inga kommentarer: