fredag 20 november 2015

Åsa "Roligt att det dyker upp så många band utan cis-män"

Jag kommer under en tid framöver att låta några scenprofiler berätta om hur deras år varit ur ett musikaliskt perspektiv. Åsa Persson, från bland annat Trots och Perkulator, hur tyckte du punkåret 2015 var?
- Överlag måste jag nog säga att det har varit ett bra år, men då utgår jag väldigt mycket från hur scenen i Umeå har varit. Dels har det kommit hit ganska mycket bra band utifrån och spelat, men det har även startat en hel del nya band. Det är kul att se att det är mycket folk som inte spelat (instrument) i band tidigare som spelar nu, att det dykt upp nästan lika många band som enbart består av cis-män som band som består av inga cis-män. Till exempel körde både Bitchcraft och Utant Tvekan sina första gig på Punkfesten i våras och Beatrix Kiddo kör sitt första gig på Hardcore Mot Muren #3 om nån vecka. Till skillnad från tidigare anser jag nog också att det är lite mindre av en tydlig trend inom vilken punk genre som spelas. Det är mycket band som kör olika stuk vilket i alla fall för mig gör det roligare att gå på spelningar!

Vilka skivor var bäst?
- Om jag ska välja en skiva blir det helt klart G.L.O.S.S. ”Demo” (7”/kassett). Svärta ”Girl Gang” är också sjukt bra, skivan är inte släppt i nått fysiskt format men ändå.  Har kanske inte jättebra koll på vilka släpp som kom ut vilket år men Long Knife ”Meditations on Self Destruction” tror jag (på grund av försening) kom ut i år.  Sen gillar jag Lesra/Erased spliten, Snakes nya 7”, och det lilla jag har hört från Fucktards debutskiva.

Vilka gig var roligast?
- Generellt tycker jag nog bäst om gig som gör att jag kan träffa vänner jag inte ser så ofta… framför allt sen jag flyttade till Umeå som är en stad som folk inte åker till bara för att hälsa på. Men om jag ska låta bli att skryta om vilka personer jag känner så var Last Mosh for Charlie ett roligt gig i Umeå, mycket för att det var så många band som körde väldigt korta set och så självfallet för att det var ett avslut för en lokal scen. Jag lyckades även mer eller mindre oplanerat pricka in Gay Town Pt. 2 i Malmö då bland annat, Respect My Fist spelade vilket var en väldigt peppig spelning.

Vad var sämst?
- Jag tycker nog att det som alltid är sämst i punkscenen är folk som helt saknar förmåga att se andras gränser. Känns som att jag nästan varje år hör om någon form av övergrepp som mer eller mindre går att knyta till punkscenen i en bred bemärkelse (i den mån det nu går att prata om scener). Antar att det inte skiljer sig markant från några andra delar av samhället men det kommer oavsett alltid vara det som är sämst så länge det inte sker någon märkbar förändring.
- Ska vi prata mer direkt spelningsorienterat tyckte jag det var väldigt tråkigt att både Fred och Andrew blev för sjuka för att köra Dead Moon gigen i Europa.

Vad ser du fram emot 2016?
- Personligen ser jag nog mest fram emot att både Trots och Perkulator håller på att styra upp skivsläpp. Perkulator har väl i och för sig redan släppt ”skivan” på spotify/Bandcamp men jag ser fram emot att trycka upp den i fysiskt format. Och Trots har en planerad inspelning som är tänkt att resultera i en fullängdare som Cruch and Create Records ska släppa. Sen hoppas jag att vi med båda banden tar oss i kragen och spelar (mer) utan för Umeå under 2016.
- Generellt ser jag fram emot att se nya band dyka upp. Det känns också som att allt fler ställen kör arr som inte bara har dudes på scen och jag ser fram emot att se fler positiva förändringar i vilka som ges uppmärksamhet och utrymme på spelningar.

Inga kommentarer: